Wyrazy z U i Ó czyli zabawy z ortografią

Napisała - poniedziałek, listopada 16, 2015

Polska pisownia jest straszna! Masa udziwnień, haczyków, wyjątków. Jak w tym wszystkim się połapać i pomóc dziecku to zrozumieć? Podpowiem Wam pewien pomysł - skojarzenia. Oczywiste? Może i tak, ale w nasza forma jest inna.


pisownia wyrazów z u i ó

Do dyspozycji jest masa książeczek, słowników i kart. O nich też będzie, a dziś chciałam pokazać jak uczymy się ortografii przy pomocy skojarzeń. Wszystko się zaczęło od gry komputerowej "Ortografia dla dzieci". 8 zabaw, gdzie w każdym z nich trzeba zdobyć dwie połówki serca, by w efekcie zdobyć serce księżniczki Adeli.

Zadania są różne. By łatwiej było Adasiowi zapamiętać kiedy piszemy U i Ó zamknięte patrzyliśmy na obrazki lub sami wymyślaliśmy skojarzenia.

Oto pierwsza porcja!

U



BUT bo ma otwór na stopę i tworzy U
CHMURA - leci z góry deszczyk i gdy pada robi w Ó dziurkę i tworzy U
BRZUCH - pusty bywa więc otwarty jest jak U
BUŁKA - jak robisz w bułce dziurkę paluszkiem ma kształt literki U
PAPUGA, KRUK, KURA dużo kraczą, dzioby otwierają
CEBULA ma dużo warstw w kształcie U
BECZUŁKA tu podobnie kształt U
AKWARIUM - góra otwarta, tworząc U

Ó


RÓŻA - ó takie musi być by pasowało do "ż"
GÓRA - bo wysoka jest - ó jest wyższe od u
KRÓL - korona na głowie jak kreseczka nad ó
CIĘŻARÓWKA -ówka-kreskówka, ale również musi pasować do ż
ŁÓŻKO - podobna zasada do ciężarówki
KÓZKA - bo koza, ale kózka też skacze wysoko
SIÓDMY - bo siedem, to wysoka cyfra, więc ó musi być


Co myślicie o naszych skojarzeniach? Ważne że u nas działają, może i u Was się sprawdzą? Nie długo kolejna porcja trudnych słówek i jak sobie  z nimi radzimy!



Spodobają Ci się również:

6 opinii

  1. Aż wstyd się przyznać ale ja do tej pory kuleje z ortografią. Mam dysleksję i dysortografie :( Chodziłam na mnóstwo zajęć w dzieciństwie i nie wbiły mi się do głowy te wszystkie regułki :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Każdy sposób, który pomaga dziecku opanować pisownię jest dobry :) Tak trzymać! Ważne, że w ogóle chcesz pracować z dzieckiem - to już połowa sukcesu, reszta przyjedzie z czasem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubimy skojarzenia, szybciej się zapamiętuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Trochę można namieszać dziecku. Jak zacznie w ten sposób kojarzyć to np. żubr.. wg tej zasady powinien napisać ó, dlatego że żubr jest duży i ó pasuje do ż Chociaż.. ma rogi na głowie, które układają się podobnie do u :) No ale dlaczego w takim razie to u nie pasuje do ż ? Oj.. Ale narobiłabym byków :D Chyba ta metoda z ż i ó jest do poprawki.
    Ja pamiętam, jak w szkole podstawowej napisałam iósz (już).
    Warto "wbić" dziecku do głowy, że są pewne zasady..kózka bo koza , łóżko bo łoże, siódmy bo siedem.. i tak dalej. My tym sposobem idziemy ( jak w szkole ) i na razie jest super.
    Jak skojarzenia u Was się sprawdzają, to fajnie. Niestety, ta metoda raczej nie nadaje się na dłużej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Celowo wypisałam tylko te wyrazy, gdyż do nich pasują skojarzenia, a nie do wszystkich. Standardowych zasad również się uczymy. U nas pomaga, nie koniecznie musi być tak u innych. Będziemy szukać sposób również innych na łatwe uczenie się ortografii.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas. Napisz co sądzisz o tym poście?
Pomóż w rozwoju bloga :)

>